Isu Kebuluran, Bekalan Air Bersih dan Tanaman yang Segar Bukan Isu Baru di Yaman

Miftahul Khair | 5 Oktober 2021, 9.00 AM

YAMAN - Isu kebuluran, bekalan air bersih dan tanaman yang segar untuk dijadikan bekalan makanan merupakan isu yang tidak asing lagi buat warga Yaman, bahkan ia menjadi topik dan tumpuan terbesar warga Yaman dalam memastikan mereka mampu untuk menjalani kehidupan secara normal.

Menurut laporan yang dikeluarkan World Food Program United Nation (WFP), lebih 16.2 juta rakyat Yaman berhadapan dengan krisis makanan, 1.2 juta wanita mengandung dan menyusukan anak serta lebih 2.3 juta kanak-kanak bawah lima tahun berhadapan malnutrisi akut.

Menurut laporan Relief Web pula, sumber air di sana semakin kurang dan membawa kepada kerosakan tanaman dan sistem agrikultur yang semakin kuncup dan membawa kepada kemarau yang teruk.

Atas kesusahan yang dialami oleh rakyat Yaman, wajib untuk kita memahami, menghayati dan membantu mereka yang memerlukan bantuan di sana dan bantuan yang disalurkan tidak cukup dengan sekali bantuan. Mereka amat memerlukan bantuan yang berterusan sehingga mereka mampu hidup seperti keadaan normal dan mampu menjana sumber bekalan makanan mereka sendiri.

© All rights reserved 2024, Aman Palestin